بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از پژوهشکده فناوری ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از پژوهشکده فناوری ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر سعید سرکار: پژوهشکده تلاش کرده است در مسیری گام بردارد که نیازهای پیشرفته حوزه تجهیزات پزشکی به مدد محققان و متخصصان تامین شود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در بازدید از پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی بر ضرورت ایجاد یک پلتفرم جامع برای توسعه تجهیزات پزشکی پیشرفته و رسیدن آن‌ها به بازار تاکید کرد.

 

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده فناوریها و تجهیزات پیشرفته پزشکی، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی مدیر اجرایی و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با همراهی دکتر جلال غفارزاده، رییس اداره کل تجهیزات پزشکی روز دوشنبه 30 مرداد 1402 باحضور در پژوهشکده فناوری ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن دیدار با دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه و دکتر سعید سرکار رییس پژوهشکده از دستاوردهای این پژوهشکده دیدن کرد.

دکتر سعید سرکار رئیس پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی، با معرفی قابلیت‌های تجهیزات تولید شده پژوهشکده، به حمایت‌های معاون علمی رئیس‌جمهور از توسعه فعالیت‌های این مرکز اشاره کرد و افزود: با توجه خاصی که به مزایا و قابلیت‌های ربات سینا شده نیاز است تا با حمایت‌های ویژه به‌سرعت تست‌های بالینی آن انجام شود و به مرحله صنعتی برسد. همچنین با حمایت معاون علمی رئیس‌جمهور، مقرر شد چند دستگاه سی‌تی‌اسکن صنعتی ساخت این مرکز، برای استفاده محققان نصب شود.
دکتر سعید سرکار اظهار کرد: پژوهشکده تلاش کرده است در مسیری گام بردارد که نیازهای پیشرفته حوزه تجهیزات پزشکی به مدد محققان و متخصصان تامین شود و عمدتاً در مسیر محصولات و خدماتی گام برداشتیم که شرکت‌های زیادی در آن حوزه‌ها فعال نبودند و خلأهای جدی وجود داشت.
وی با اشاره به حمایت از پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی برای تبدیل‌شدن به مرجع آزمون‌های بالینی تجهیزات پزشکی گفت: با این اقدام فناوران شرکت‌های دانش‌بنیان برای انجام تست‌های فنی و آزمون بالینی محصولات خود به این مرکز مراجعه می‌کنند؛ تا این تست‌ها بر اساس پروتکل‌های مورد وثوق وزارت بهداشت انجام و همچنین فرایند مجوزگیری تسریع و تسهیل شود و چارچوب رسمی و علمی برای تولیدات تجهیزات پزشکی فراهم آید.
در ادامه دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه نگاه دانشگاه به فناوری نگاهی استراتژیک است گفت: پیش از اینکه مسئولیت دانشگاه را بر عهده بگیرم ابعاد مختلف نظام سلامت، علل موفقیت‌ها، شکست‌ها و چالش‌های آن را بررسی و برنامه ای را تدوین کردیم که اکنون در دانشگاه درحال انجام است.
رئیس دانشگاه با تأکید بر نگاه فناورانه و فعالیت‌های مستمر دانشگاه در این حوزه گفت: به‌منظور توسعه فناوری در دانشگاه، پارک علم و فناوری «شهید سلیمانی» به‌عنوان مکان منحصربه‌فردی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان به‌زودی افتتاح می‌شود.

دکتر دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در جریان این بازدید، فعالیت این مرکز را یک الگو و نمونه موفق از پیوند میان نوآوری‌ها و فناوری‌ها به بازار دانست و افزود: این که بستری برای تربیت افراد و حضور در دل فصای تجهیزات پزشکی باشند و به نیروی مولد تبدیل شوند، مدل مناسب و خوبی است.
وی، توجه به نیاز به بازار و حرکت تعریف مساله برای حل مسائل و نیازهای صنعت پزشکی را از ویژگی‌های این مجموعه دانست و افزود: استفاده از نیروی متخصص و صاحب تجربه، از دیگر ویژگی‌های این مرکز به شمار می‌رود. امیدوارم این مرکز حرکت خود را ادامه دهد و بتواند الگویی باشد تا سایر مراکز از این الگو به بهترین نحو در توسعه فناوری و توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان بهره ببرند.
دکتر دهقانی با اشاره به حمایت از الگوی توسعه محصولات فناورانه با محوریت دانشگاهیان و استادان تراز، اظهار کرد: برای حمایت از مراکز این چنینی که الگو هستند، سازوکارهای متعددی تعریف شده است که ایجاد یک پلتفرم جامع همکاری و تعریف محورهای مشخص می‌تواند به عنوان آغاز این مسیر و مبنای همکاری قرار بگیرد.

توضیح اینکه، دکتر محمدرضا آی رئیس مرکز تحقیقات تصویربرداری سلولی و مولکولی و دکتر قدیری معاون پژوهشی این مرکز، درباره دستگاه‌های پیشرفته ساخته شده در حوزه تشخیص و درمان این مرکز توضیح دادند. دکتر بهره‌مند پایه‌گذار ربات جراح داوینچی در کشور مجارستان نیز در ارتباط تصویری، نظرات خود را درباره مزایای ربات جراح سینا بیان کرد.

کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم